Επιλόχεια κατάθλιψη: Συμβουλές στήριξης & αυτοβοήθειας

Πώς μπορούν οι γύρω να συμπαρασταθούν στη λεχώνα και πώς μπορεί η ίδια να βοηθήσει τον εαυτό της.

https://i0.wp.com/medicaltv.eu/wp-content/uploads/2014/03/rsz_katathlipsi123.jpg

Η επιλόχεια κατάθλιψη είναι μια ψυχική κατάσταση που απασχολεί όχι μόνο τις μητέρες που μόλις γέννησαν, αλλά και τους κοντινούς της ανθρώπους.

Όταν μια λεχώνα λοιπόν πάθει επιλόχεια κατάθλιψη, οι περισσότεροι σύζυγοι δεν ξέρουν τι μπορούν να κάνουν για να βοηθήσουν και γενικά πώς να αντιδράσουν.

Τι πρέπει να κάνει ο σύζυγος

https://i1.wp.com/www.iatros4u.gr/images/depression11234.jpg

– Να την ενθαρρύνει να μιλήσει για τα συναισθήματά της και να την ακούσει χωρίς να την κρίνει. Πρέπει να της προσφέρει συναισθηματική υποστήριξη.

– Να τη βοηθά σε θέματα του σπιτιού, αναλαμβάνοντας κάποιες δουλειές και προμηθεύοντας τα είδη παιδικής φροντίδας. Να πάρει πρωτοβουλία, πριν καν του το ζητήσει.

– Να την ενθαρρύνει να βρει χρόνο για τον εαυτό της. Για ξεκούραση και χαλάρωση, που είναι τόσο σημαντικά για εκείνη. Ο σύζυγος καλό θα ήταν να της πει να κάνει διαλείμματα και ότι θα αναλάβει εκείνος κάποια ξενύχτια για να φροντίσει το παιδί.

– Υπομονή το Α και το Ω! Ειδικά στο θέμα του σεξ αν δεν έχει σεξουαλική διάθεση λόγω της κατάθλιψης. Ο χρόνος που επανέρχεται η σεξουαλική διάθεση σε κάθε λεχώνα είναι διαφορετικός γι’ αυτό ο άντρας δεν πρέπει να την πιέζει.

– Οι καθημερινές βόλτες βοηθούν και τους δυο σας να χαλαρώσετε και να αλλάξετε περιβάλλον.

– Αν παρατηρήσει ότι η κατάθλιψη επιδεινώνεται πρέπει να την πείσετε να επισκεφθείτε ειδικό ψυχικής υγείας.

Για να ξέρετε πότε πρέπει να λάβετε μέτρα, πάνω από 15-20 μέρες επιμένουσα συμπτωματολογία κατάθλιψης, χρήζει οπωσδήποτε ψυχιατρικής αντιμετώπισης.

Συμβουλές αυτοβοήθειας

Αν έχεις κατάθλιψη μετά τον τοκετό είναι σημαντικό να φροντίσεις τον εαυτό σου, ψυχικά και σωματικά, καθώς όσο πιο πολύ το κάνεις τόσο καλύτερα νιώθεις.

Απλές αλλαγές στον τρόπο ζωής θα σε βοηθήσουν να βρεις ξανά τον παλιό καλό εαυτό σου.

– Μην αμελείς τον ύπνο. Ένας πλήρης ύπνος 8 ωρών μπορεί να σου φαίνεται πολυτέλεια, όταν έχεις ένα νεογέννητο να φροντίσεις όμως η κακή ποιότητα ύπνου κάνει την κατάθλιψη χειρότερη. Ζήτα βοήθεια από την οικογένεια για να κοιμάσαι επαρκώς.

– Ανάπαυση και ποιοτικό χρόνο για τον εαυτό σου για να χαλαρώσεις και να ξεφύγεις για λίγο από τα καθήκοντα της μαμάς. Μικρά πράγματα, όπως ένα αφρόλουτρο ή επικοινωνία με φίλους και φίλες αλλάζουν τη διάθεση.

– Τα γεύματα να είναι προτεραιότητα. Όταν έχεις κατάθλιψη, η διατροφή υπολείπεται συχνά, αλλά το τι τρως έχει επίπτωση στη διάθεση αλλά και στην ποιότητα του μητρικού γάλακτος. Υιοθέτησε λοιπόν άμεσα υγιείς διατροφικές συνήθειες.

– Βγες έξω στον ήλιο τουλάχιστον 10-15 λεπτά την ημέρα. Το φως του ήλιου ανεβάζει τη διάθεση.

– Σωματική άσκηση. Έρευνες απέδειξαν ότι η άσκηση μπορεί να είναι το ίδιο αποτελεσματική με τα φάρμακα, όταν πρόκειται για τη θεραπεία της κατάθλιψης. Δεν χρειάζεται να το παρακάνεις. 30 λεπτά περπάτημα κάθε μέρα είναι υπεραρκετή.

– Ζήτησε βοήθεια και υποστήριξη από τους κοντινούς σου ανθρώπους.

– Μείνει συνδεδεμένη με την οικογένεια και τους φίλους σου ακόμη κι αν στην πραγματικότητα το μόνο που θες είναι να είσαι μόνη. Με την απομόνωση η κατάσταση θα χειροτερέψει.

– Μην κρατάς όσα νιώθεις για τον εαυτό σου. Εκτός από την πρακτική βοήθεια που μπορούν οι φίλοι και η οικογένειά σου να προσφέρουν, μπορούν επίσης να χρησιμεύσουν ως συναισθηματική διέξοδος. Μοιράσου αυτό που βιώνεις με τουλάχιστον άλλο ένα άτομο. Δεν έχει σημασία με ποιον, αρκεί να είναι πρόθυμο να ακούσει χωρίς να διατυπώσει κριτική και αφού σε έχει διαβεβαιώσει πως είναι πρόθυμο να σε στηρίξει.

– Γίνε μέλος μιας ομάδας για νέες μητέρες. Ακόμα κι αν έχεις καλούς φίλους που σε υποστηρίζουν, μπορεί να θέλεις να βρεις άλλες γυναίκες που βρίσκονται στο στάδιο της μητρότητας. Είναι πολύ καθησυχαστικό να ακούς άλλες γυναίκες να μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες και ανασφάλειες Ρώτησε τον παιδίατρο πληροφορίες για τέτοιες ομάδες υποστήριξης για νέους γονείς.

Πότε να απευθυνθείς σε έναν ειδικό

Εάν, παρά την αυτοβοήθεια και την υποστήριξη της οικογένειάς, εξακολουθείς να βιώνεις κατάθλιψη μετά τον τοκετό, πρέπει να αναζητήσεις ψυχολογική/ψυχιατρική βοήθεια από ειδικό.

Η επιλόχεια κατάθλιψη ανταποκρίνεται στις ίδιες μορφές θεραπείας, όπως η Μείζων Κατάθλιψη. Πιο αποτελεσματική είναι και η εμπλοκή του συντρόφου σε θεραπείες ζεύγους.

Πηγή: ant1iwo.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s